Skip to main content

In de serie ‘4 Vragen’ delen nieuwe medewerkers hun ervaringen over de eerste werkdag bij een nieuwe werkgever, waarbij ze kennismaken met nieuwe collega’s, een nieuwe werkplek krijgen en aan de slag gaan voor een nieuwe leidinggevende.

Hoe zag jouw eerste werkdag eruit?
Op woensdag 1 maart begon mijn eerste werkdag bij Flexibility Limburg. Dankzij het onboardingplan dat ik had ontvangen, wist ik precies waar ik kon parkeren, hoe laat ik moest beginnen en wat de dresscode was. Bij aankomst werd ik hartelijk verwelkomd door mijn nieuwe collega’s en werd ik uitgenodigd om naar het kantoor van de directeur, Paul Bergs, te komen. Hier kreeg ik direct een laptop die klaar was voor gebruik, inclusief de nodige inloggegevens, waardoor ik meteen aan de slag kon.

Paul nam de tijd om het onboardingplan met mij door te lopen en gaf me belangrijke informatie over de ongeschreven regels van het kantoor. Hij liet me weten dat er al een aantal afspraken op de kalender stonden om mij te helpen bij het inwerken. Ik was blij om te merken dat Flexibility Limburg niet alleen aandacht besteedde aan pre-boarding, maar ook aan een gestructureerde onboarding.

Aan het einde van de dag was ik opgelucht dat mijn eerste werkdag goed was verlopen. Ik had een goed gevoel over mijn nieuwe baan en keek uit naar de uitdagingen die zouden komen met mijn nieuwe rol. Ik was blij dat ik de stap had gezet om bij Flexibility Limburg te komen werken en voelde me goed voorbereid om mijn nieuwe functie uit te voeren.

Hoe was de begeleiding in de eerste weken?

De eerste weken waren leuk, indrukwekkend en veel nieuwe impressies. Ik werd warm ontvangen door alle collega´s en ze hielpen mij graag verder op weg. Er was een duidelijke planning en ook de verwachtingen van die weken waren op papier gezet. Hierdoor wist ik precies waar ik aan kon starten.

Ik merkte dat ik veel vrijheid kreeg om de rol in te vullen en dit gaf mij een goed gevoel dat ik goed bezig was en het vertrouwen kreeg van Paul en de collega’s. Daarnaast heb ik elke week een 1 op 1 met Paul waarbij ik vertel wat ik heb gedaan en wat er nog op de planning staat. Daarnaast krijg ik feedback over de werkzaamheden en heb je de kans om nog andere dingen te bespreken. Hierdoor voel jij je erg gehoord en begrepen, dit is prettig voor de samenwerking.

Charlotte van Keulen startte op 1 maart 2023 als Marketeer bij Flexibility Limburg.

Flexibility Limburg is sinds 2012 expert in Office vacatures, met meertaligheid als specialisme. Er werken inmiddels 11 medewerkers bij Flexibility Limburg dat gevestigd is op Maastricht-Airport en in het centrum van Roermond.

"Mijn eerste werkdag bij Flexibility Limburg was goed georganiseerd en gestructureerd, met een warm welkom en nuttige informatie die me goed voorbereidde op mijn nieuwe rol.”

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt in de inwerkperiode?

Het leukste vond ik de aandacht die ik kreeg. Ik had dit nooit eerder bij een werkgever zo meegemaakt. Flexibility Limburg zorgde ervoor dat er elke keer contact bleef, terwijl ik uitwerkte bij mijn vorige werkgever. Zo kwamen er regelmatige leuke attenties langs, zoals een bos bloemen en een recruitment boek van Arjan Elbers, genaamd ‘Het recruitment fundament’. Daarnaast stuurde Paul een aantal keer een appje met de vraag of ik ernaar uitkeek en belde hij soms om nog het e.e.a. te regelen. Hierdoor ging de uitwerkmaand snel voorbij en kon ik niet wachten om te beginnen bij Flexibility Limburg.

Welke tip heb je voor werkgevers op het gebied van onboarding?

Het is een belangrijk onderwerp van het inwerkingsproces, het zorgt ervoor dat je werknemer meteen binding heeft met het bedrijf en het zorgt voor een warm welkom.

Door een gestructureerd onboarding plan te gebruiken, weet de nieuwe werknemer wat diegene kan verwachten en hoe deze zich kan voorbereiden op de eerste werkdag. Hierdoor voelt de werknemer zich beter voorbereid en kan sneller productief zijn.

Er is ook meer structuur voor het bedrijf zelf, met een duidelijk plan weet men wat voorbereid moet worden om ervoor te zorgen dat de nieuwe werknemer beschikt over alle benodigde middelen en dat de werkomgeving prettig is. En kunnen de planningen beter op elkaar afgestemd worden, zodat er geen gaten vallen voor de nieuwe persoon.

Interview met Jessica Bloem, HR Business Partner bij Vista

| Concreet met Paul Bergs, Flexibility Limburg | No Comments
Jessica Bloem vervult de rol van HR Business Partner bij Vista, een bedrijf dat deel uitmaakt van de Cimpress company. Vista, ook wel bekend als…

De toekomst van werk: Wat drijft Generatie Alpha?

| Geen categorie | No Comments
De toekomst van werk: Wat drijft Generatie Alpha? Maak kennis met Generatie Alpha, de opvolgers van Generatie Z, geboren na 2013. Op dit moment zijn…

Millennials op de werkvloer

| Blog | No Comments
Kenmerken van Millennials op de werkvloer 1. Digitale vaardigheden Millennials zijn opgegroeid te midden van digitale technologieën en beschikken over sterke vaardigheden op het gebied…